søndag den 6. september 2015

2 uger i skolen, Buenos Aires, república de los niños...

Hej allesammen!

Jeg har fået lidt at se til med skolen, selvom jeg ikke forstår størstedelen. Jeg undskylder mange gange for min manglende aktivitet.

Det hele går super godt og jeg har det fedt. Jeg er landet i verdens sødeste og kærlige familie. De er super søde til at tage mig med til en masse ting, har bl.a. været en tur i Buenos Aires. Min værtssøster Clara tog mig også med til en fødselsdagsfest med hendes venner, det var super sjovt at prøve. Musikken er fantastisk og hofterne svinges en hel del (selv drengenes hofter var mere løse, end mine).
Har efterhånden vænnet mig til det hele, og er også begyndt at reagere på mit navn hernede (udtales anderledes end i DK).
Jeg er også begyndt at forstå lidt af det spanske, og det går helt klart frem af.

Som skrevet i titlen så har gået i skole 2 uger, her i Argentina. Det har været meget spændende at få et indblik i hvordan det argentinske skolesystem fungerer. Det har både været hårdt og godt at starte skole. Det er dejligt at have noget at tage sig til. Dog er det også nogle hårde og lange skoledage. Efter skole er jeg godt træt, sprogvanskeligheder, uforståelige timer, og nye indtryk hele tiden, kan til tider godt være ret udmattende. Jeg kan kun følge med i engelsktimerne, her vil min lærer endda have mig til at hjælpe med at undervise mine klassekammerater (Engelsk niveauet her, er ekstremt lavt)
Folk her nede har for det meste været gode til at sige hej, på trods af vi ikke rigtig altid kan snakke sammen. Det strømmer også ind med Facebook ansøgninger, selv fra lærerne på skolen. Det er rigtig rart at folk er så imødekommende, dog er der også dem det bare glor. Jeg ser jo ikke ud som dem...

Lidt om skolen. Jeg har på min skole i Danmark været vant til at alt forgår på Laptop, Smartboard, og for den sags skyld også på Smartphone. Det er stik modsat her. Her er det på den gode gamle grønne kridttavle og noter på papir, det kan vist også godt ses på min håndskrift at jeg er vant til noget andet. Mine noter er for det meste bare tegninger. Totalt tidsfordriv. Reglerne omkring elektronik er også en del strengere, telefonen er helt udelukket i pauserne. Egentlig er det helt fint, så får man snakket en masse i pauserne. Nogle gange er der også høj musik i skolegården, det er super fedt. Jeg elsker virkelig musikken her.
Forholdet til lærerne er også anderledes end i DK. Her skal vi rejse os op når læreren ankommer til klasselokalet. Vi kalder ikke læreren ved navn, men for "lærer" eller "fru." og "hr.". Og fordi jeg går på privatskole, går jeg også med skoleuniform. Det er nu egenlig meget sjovt at prøve, og også en del nemmere om morgenen ;).

Jeg var i sidste weekend med min værtsfamiliefamilie på tur i Buenos Aires. Det var min første tur i byen Buenos Aires. Det var så flot. Vi var i den gamle del af BA, på et marked og senere på cafe. 
Det var så flot, og jeg havde slevfølgelig været så smart at glemme mit kamera. Heldigvis havde min værtssøster husket sit, og jeg fik også taget nogle billeder på telefonen (flere billeder kommer også senere). 
Da vi havde været på markedet i nogle timer og havde været en tur på cafe, kørte vi hjem til min ældste værtssøster Camila. Camila bor i indre BA, i en lille super hyggelig og fin lejlighed. Vi tog om aftenen ud at spise, her skulle jeg prøve noget de kalder Milanesa. Milanesa kan sammenlignes lidt med en wienerschnitzel, bare med enten kylling eller ko. Det var en super hyggelig tur, og jeg er 100% sikker på jeg skal til BA igen. 

Jeg var fredag ude at spise med min værtssøstre og min værtsfar, det var så hyggeligt. Nyder virkelig deres selvskab. 

Jeg er startet med min værtsøster til noget der hedder "Acrobacias en tela", som jeg går til hver lørdag, det var jeg også til i går. Det er nok det man vil beskrive som akrobatik i snore lavet af en speciel form for stof. Det er super hårdt, og kan mærkes i mave og arme, flere dage senere. 

Jeg var i dag (Søndag), i en park kaldet "república de los niños". Oversat: Børne republikken. Det er en form for forlystelsespark, bare også med en stor park og en sjov lille by. Her var jeg med Lara (tysk udvekslingsstudent) og hendes værtsfamilie, som havde været så søde at invitere mig med. Vi gik lidt rundt i den lille by, med både kirker, banke og biblioteker. Vi tog efterfølgende et lille lokomotiv tog rundt i hele parken. Et tog der ikke var ventetiden værd. Det kørte så super langsomt (gør toge egentlig generelt her), toget lød som noget der var ved at falde sammen, plus at togføreren var elendig til at køre toget. Haha! ej, det var nu fint nok. Vi gik lidt rundt i parken, her var en super flot sø som vi satte os ved. Det har været en super hyggelig dag.

Jeg nyder virkelig at opleve Argentina.

Lidt om hvad jeg har fortaget mig den sidste uge.
Jeg håber i alle har det godt hjemme i DK!

- Julie <3












       



Ingen kommentarer:

Send en kommentar